torsdag 30. desember 2010

R.I.S. på fat

I går fikk jeg tappet over R.I.S.'n på fat, etter to uker med gjæring. Gjæringen så ut til å forløpe bra, med skikkelig stormgjæring etter to dager som varte to dager. FG endte på 1026, noe som gir et alkoholinnhold på 9,5%. Det må jeg si jeg er veldig fornøyd med. Prøven smakte skikkelig bittert, brent og mye alkohol. Gleder meg til å la denne få utvikle seg. Håper at jeg klarer å la den stå urørt til neste jul i hvert fall.

Siden øleskapet mitt alltid er fullt for tiden, karbonerer jeg naturlig på fat. Jeg var tom for sukker i går, så jeg brukte spraymalt i stedet. Det gir litt større usikkerhet rundt karboneringsnivået da utgjæringen til maltekstraktet ikke er helt kjent. Mengden spraymalt fikk jeg oppgitt av Beersmith, så vi får håpe det stemmer. Gjæren kan jo også være sliten etter å ha gjæret ut et så kraftig øl, at den ikke klarer å gjære ut det nye sukkeret. Jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å ha denne i øleskapet. Dette er jo ikke akkurat et øl du tar flere glass av. I så fall kommer jeg heller ikke til å få tvangskarbonert den, så jeg er avhengig av at gjæren klarer jobben. Derfor skal ølet få stå i to-tre uker  romtemperatur før jeg setter den kaldt.

2 kommentarer:

  1. Hvordan ble denne? Klare gjæren å karbonere på flaskene og har den blitt merkbart bedre etter lagring?

    SvarSlett
  2. Denne har blitt veldig bra. Kunne nok ha økt roasted barleymengden noe for litt kraftigere brent preg, men ellers meget fornøyd. Den har blitt markant bedre med lagring. Mye mindre alkohol, selv om den fortsatt varmer, og rundere i smaken.

    Ikke noe problem med naturlig karbonering (karbonerte på fat). Wyeast 1728 er en tøff gjær, så det skulle bare mangle.

    SvarSlett