torsdag 16. desember 2010

Post brygging 15.12.10

Etter en drøy time mesking ved 64 grader (startet på 64, og justerte opp igjen til 64 en gang midtveis), fikk jeg et ganske dårlig utbytte, ca 67%. Dette skyldes kanskje den lille mengden pale malt, som inneholder de enzymene som trengs for å konvertere stivelsen om til sukker i mesken i forhold til mengden spesialmalt.

Etter tilsetting av sukker og maltekstrakt hadde jeg ca 26 liter vørter med SG 1081. Jeg hadde tydeligvis godt kokeeffekt i går, for etter kjøling satt jeg igjen med snaut 19 liter, med OG på 1098. Jeg kokte 35 minutter før jeg tilsatte bitterhumlen, så total koketid ble 95 min. 19 liter er som kjent akkurat et fat, så jeg klager ikke.



I dag tidlig hadde det så vidt begynt å ploppe i gjærlåsen. Det blir spennende å se hvor langt ned den gjærer. Maltekstrakt kan ha litt varierende utgjæringsgrad, det er mye spesialmalt her og potensiale for mye alkohol. Selv om gjæringen skulle stoppe på 1030, er det nesten 9% abv! 1728-gjæren fra Wyeast labs skal være veldig alkoholtolerant og kjent for å være en god og arbeidsvillig gjær. Jeg håper på en FG rundt 1025. Kryss fingrene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar