fredag 30. juli 2010

Rapport fra bryggedagen

Da var bryggedagen over. Alt i alt gikk ting bra. Jeg fikk et vedlig høyt utbytte, selv om den siste rullen, som egentlig skal knuse maltet, ikke fungerer skikkelig. Jeg endte derfor opp med OG på 1050, fem poeng over forventet. Må vel da kalle dette en ESB. Dessverre var kuleventilen på kjelen delvis tett, og jeg fikk ikke ut all vørteren. Etter å ha tappet over 19 liter stoppet det opp. Jeg fikk ut en drøy liter til med en reodorløsning, som involverte en slange og min gamle meskesil og hevertprinsippet. Så altså nesten 21 liter vøter. I slike situasjoner er det greit å ha en stor sil å kunne helle vørteren igjen. I hvert fall når man bruker hel humleblomst. Men, det er jo ikke mer enn en liter mindre enn forventet, og det var sikkert to-tre liter til å hente, så utbyttet kan jeg ikke klage på.

Da er det bare å vente igjen da. Mon tro om ølet er ferdig gjæret før madammen kalver. Bare tre dager til den magiske datoen.

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar