mandag 19. juli 2010

Old Ale på fat

Jeg stakk om old alen på fat i går. Etter to uker stoppet den på 1020, akkurat som jeg ønsket. Alltid fint når ting går som planlagt! Det gir old alden ca 7,1%. Tok selvsagt en smaksprøve, og den var lovende. Nå skal den få stå til karbonering i to uker, før den skal få stå og kose seg i øleskapet i boden til jul.

Jeg har plutselig fått store problemer med å forstå hvor mye sukker jeg skal bruke til karbonering, med tanke på temperatur. Beersmith har en kalkulator for å regne ut hvor mye sukker som skal til, og en av parameterene er temperatur. Men, hvilken temperatur er det snakk om? Ved kunstig karbonering er det jo snakk om hvilken temperatur ølet har når kan tilsetter CO2, som gjerne er serveringstemperatur. Og det var det jeg begynte å surre med da jeg skulle finne ut hvor mye sukker jeg skulle bruke. Da måtte jeg ty til Norbrygg, og en artikkel om CO2 for å finne svaret (kun tilgjengelig for . medlemmer av Norbrygg). Ved naturlig karbonering, må man vite temperaturen ved tilsetting av sukkerlake. Dette for å vite hvor mye CO2 som er oppløst i ølet etter gjæring. Desto høyere temperatur ølet har, desto mindre CO2 er oppløst i ølet. Typisk nok, leste jeg dette etter å ha laget sukkerlaken, så jeg har tilsatt kun halvparten av det jeg trenger, men det er ingen krise. Når dette ølet er skal serveres, skal det kobles til tappeanlegget, så det er bare å tilsette mer CO2 kunstig. Jeg må gjøre det samme med porteren også.

Moralen? Bli medlem av Norbrygg, så får du tilgang til mange nyttige og interessante artikler om hjemmebrygging.

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar