fredag 9. juli 2010

Sommervarme ikke ideelt for brygging

Old alen har nå snart stått i en uke og gjæret. Det var voldsom aktivitet i gjæringskaret i tre-fire dager. Dessverre skyldes nok dette mye av den høye temperaturen. Sommer er sånn sett en dårlig tid å brygge på, med mindre man har en kald kjeller eller gjæringsskap. Termometeret på utsiden av dunken har vist 23-24 grader under stormgjæringen, så tempereturen i vørteren kan fint ha vært 25-26 grader. Ikke bra. Jeg hadde vært litt utålmodig med kjølingen av vørteren, så utgangspunktet for gjæringen var høy. Gjæringen startet ganske fort, så vørteren fikk ikke kjølt seg noe særlig mer før varmeproduksjonen til gjæringsprosessen slo inn. Av en eller annen grunn slo aldri tanken meg å sette ølet i kjøleskapet med UT200, antageligvis fordi stouten står der...men den hadde overlevd noen dager ute av skapet. Sommervarmen påvirker ikke bare gjæringsforholdene, tydeligvis. Jeg gjorde et forsøk med en våt t-skjorte rundt dunken, men det virket ikke til å hjelpe særlig. Forhåpentligvis vil gjæren rydde opp i en del nå som hovedgjæringen er over. Det skal få minst en uke til før jeg stikker om på fat.

Porteren med bacon, Grisefest, ble i går tappet over på flasker. Smaksprøven hadde et hint av bacon i seg, men ikke overdrevet. Mulig at den brente smaken av brunmalt skjuler en del, så det blir moro å smake på etter hvert som ølt utvikler seg. Ellers klarer jeg ikke helt å si hva jeg synes om kominasjonen av øl og bacon. Det er ikke vondt, bare litt sært... Jeg hadde egentlig aldri trodd at dette skulle bli bra, så jeg kan bare bli gledelig overrasket.

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar