tirsdag 27. juli 2010

Oppdatering på mjøden

Mjøden har stått i en drøy uke nå, og plopper jevnt og trutt. Det ikke som ved øl, hvor det er plopper konstant i noen dager før det roer seg. Det har vært rundt ti sekunder mellom hvert plopp hele veien. Jeg tok en måling på søndag for å se hvor langt den var kommet. Øschlevekten stoppet på 1062! Dette kommer til å ta tid, sikkert fire-fem uker minst. Jeg har tatt kontakt med noen lokale birøkterlag for å få tak i mer honning. Det er ikke noe problem å få kjøpe av dem, men de er nesten utsolgt for fjorårets honning, og årets honning er ikke klart for salg helt enda. Så sånn sett er det ikke så farlig at gjæren bruker god tid. Jeg har også kjøpt inn eplejucie som jeg har tenkt å ha oppi sammen med mer honning. Dette vil bidra med sukker og dra ned pH-en i mjøden, noe som er bra for gjæren. Hmm...kanskje jeg bør tilsette litt med en gang?

Ellers er det ganske stille på bryggefronten. Jeg har fylt syv fat, og alle står nå i kjøleskap. Old alen ble satt inn i går, det er kun med nød og neppe at det går med tre fat i det gamle øleskapet. Platen jeg har satt inn er ikke helt rett, så det ytterste fatet tipper utover. Løsningen ble å feste det i et av fatene bak med litt ducht tape. Så viste det seg at døren ikke ville holde seg lukket, på grunn av fatet som lener seg utover, så døren måtte også teipes fast. Jeg må få rettet opp den platen fatene står på.

Jeg driver nå mest å pønsker ut hva jeg ønsker å brygge etter hvert som fatene går tomme. Jeg har avtale med Rickard om å brygge en DIPA (Double India Pale Ale) med resten av Simcoen jeg fikk låne av ham. Jeg har også lyst til å brygge ESB'n jeg brygget i vinter på ny, for den var god, og jeg fikk drukket for lite av den. Det er også moro å brygge noe man ikke har brygget før, og jeg har derfor lyst til å prøve en belgisk type, antageligvis en brown/abbey ale. Jeg har en god del alkoholsterke øl i beholdningen nå, så da er det greit å brygge noe som er litt svakere. Norbrygg definerer belgisk abbey ale slik:

L. Belgisk brown (abbey) ale

OG 1.045-60, FG 1.008-14, vol.% 4,5-6,5, IBU 20-35, EBC 30-75

Gjæres på høye temperaturer, 24-28 C eller høyere! Kandisukker er en vanlig ingrediens. Øltypen kan sees på som en svakere variant av belgisk dobbel - den tilsvarer en belgisk dobbel/abbey ale med noe lavere OG.

B/A: Maltrik, sirupsaktig, karamell, sjokolade. Lett fenolisk og fruktig ("belgisk").
F/U: Mørk kobber til mørk brun. Kjøletåke ved lave temperaturer er ok.
S: Maltrik og myk der de sjokoladeaktige og mildt røstete tonene dominerer. Fruktig (banan), karamellaktig og lett krydret. Fenoler er ønskelig i lave nivåer. Lav til middels bitterhet, humlesmak fra klassiske europeiske sorter kan forekomme. Ingen diacetyl. Kan ha en lett mineralaktig, tørr ettersmak. Smaken skal ikke være tung og søt.
F: Middels fylde.
Eks: Leffe Brune, Maredsous 6 Donker.
Jeg er ikke så begistret for de lyse belgiske type som  saison og wit, men de mørke og store ølene synes jeg er gode og spennende øl, slik som Rochefort 8.

Snart er tappekraner og utstyr i hus, og det blir stas! Gleder meg som en unge til å endelig få et skikkelig øleskap. Full rapport av ombygging skal selvsagt komme!

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar