fredag 16. juli 2010

Mjød!

Jeg har lenge hatt lyst til å lage/brygge/sette (hva er riktig, tro?) mjød, men honning er ganske dyrt her i landet, så det har aldri blitt noe av. For en drøy  måned siden derimot, fikk jeg bestilt honning fra polen, via en kamerat. Så nå blir det snart brygging av mjød! Så, hva er mjød?

Mjød er en alkoholholdig drikk brygget på honning, vann og gjær. Det er også vanlig å krydre mjød med f.eks. nelik, humle, ingefær, frukt og lignende. Man kan faktisk bruke ganske mye forskjellig i mjød, noe som virker til å være populært i statene, men jeg mener man da begynner å bevege seg vekk fra rikitg mjød.
Mjød har normalt en alkoholprosent på mellom 8-14%, og kan være knusk tørr eller veldig søt og alt i mellom, selvsagt. Dessverre har jeg ikke funnet mjød på polet de siste årene, de hadde en ganske god mjød før, nemlig Suttungs Mjød.


Brygging av mjød skal være enkelt. Det er litt uenighet om hvorvidt man behøver å koke honningen. Honning er ganske utsatt for villgjæring, men koking fjerner mye av aromaen i honningen. Det er jo ikke ønskelig, spesielt hvis man skal lage mjød på kun honning. Jeg kommer til å koke vannet jeg skal bruke første, og så tilsette honningen når vannet er rundt 80 grader. Da bør honningen være lett å blande ut, den blir pasteurisert og jeg beholder aromaen i honningen. Jeg har bestilt wyeast sin Dry mead-gjær, og kommer til å lage en stor starter, slik at gjæren utkonkurreren eventuelle bakterier eller annen gjær.
I motsetning til vørter, inneholder honning nesten ingenting av de næringsstoffer gjæren trenger. Derfor kommer jeg til å lage starteren med spraymalt, som vanlig. Det er også kjempeviktig å benytte masse gjærnæring i mjøden.
Honning gjærer helt ut, så det er ikke uvanlig å ende opp med FG under 1000. Hvis den blir for tørr, kan man tilsette mer honning, men da må man først ha oppi gjærstopp, slik at mjøden ikke gjærer mer. Deretter trenger mjøden lang lagring. En tommelfingerregel jeg har hørt er to månderer pr alkoholprosent. Det vil si at en mjød på 10% bør lagres i 20 måneder! Da er det fint å ha et gjæringskar i glass som mjøden kan stå i før man tapper det på fat eller flasker. Glass er nemlig helt tett, i motsetning til de vanlige plastbøttene, slik at luft ikke kommer inn.

Her er min oppskrift og fremgangsmåte for brygging av min første mjød:

Ca 5,5 kg honning
16 liter vann (mulig jeg bytter ut deler av vannet med eplemost. Hørt at det er godt tips)
Wyeast 4632 Dry mead

OG: 1101 (i følge Beersmith)
FG: Tja, si det

Vannet (og eventuelt eplemosten) kokes, og kjøles ned.
Når vannet er rundt 80 grader, røres honningen i.
Fortsetter å kjøle ned til 20 grader, og tapper over til gjæringskaret.
Rister inn okysgen, og tilsetter gjæren.
La det gjære i minst tre uker, til den er ferdig.
Hvis mjøden er for søt, tilsettes gjærstopp og ny honning, før det stikkes over til nytt gjæringskar for lagring, eventuelt flasker hvis jeg ikke får tak i glassbalong.

Gjærpakken er aktivert, og jeg lager en starter i dag eller i morgen. Til uken skal jeg hente honningen, og så blir det brygging.

Ha en fortsatt god sommer.

-Øyvind

PS.: hvis noen har brygget mjød før, tar jeg gjerne imot råd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar