søndag 1. august 2010

Forberedelser til tappekraner

Tappekranene og resten av delene til øleskaper nok ikke langt unna, så i helgen fant jeg ut at det var på tide å male døren på øleskapet med tavlemaling. Tavlemaling gjør at at jeg kan tegne med kritt på overflaten, akkurat som en tavle. Ganske selvforklarende, altså.

Det geniale med dette er at jeg kan skrive over tappekranene hva som er på kranen, også kan jeg dekorere selve skapet også med diverse tegninger og skriblerier. Dette kommer til å bli knallbra! Synd jeg ikke har noe kritt hjemme nå, så jeg kan vise hvordan det blir.

Jeg tok nok en måling av mjøden i dag, og nå hadde den kommet seg ned til 1048. Dette går i sniletempo! I et øyeblikk av frustrasjon, bestemte jeg meg for å tilsette eplejuicen. Dette skal dra pH-en i mjøden ned til et nivå som gjæren liker bedre, men jeg tror vel at det er tålmodighet som er nøkkelen til suksess.

Etter to dager intens gjæringsaktivitet, har det nå roet seg ned litt i spannet med ESB'n. Nå skal den få stå en uke til før jeg slenger oppi tørrhumlen, som skal få ligge fem-seks dager, før det stikkes om på fat.

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar