torsdag 29. september 2011

Rapport fra bryggedagen

For en dag! Først gikk Speidelen tett, og jeg måtte meske deler av malten i en gryte. Utbyttet ble kjempedårlig, rundt 60 %.



Etter koking og kjøling ble stouten overført til gjæringskar. Jeg har kjøpt "nye" kar, et par pent brukte Speidelbøtter. For å få med mest mulig vørter må Speidelen tippes. Jeg la fire gryteunderlag under det bakre benet. Der fikk helt fint frem til Speidelen var nesten tom. Plutselig veltet den fremover, og stuegulvet ble badet i vørter, humle og annen gunk! Flott!!




OG endte på 1059, 7 under målet. Det er ikke så farlig. Jeg er spent på utgjæringsgraden, og håper å komme ned til rundt 1016-18.

2 kommentarer:

  1. Veltet speidel, høres utrolig kjedelig ut! Gjorde noe lignende en gang med et omstikkingskar. Hvordan hadde speidelen gått tett?

    SvarSlett
  2. Jeg hadde oppi for mye malt i maltrøret til at pumpen klarte å presse væsken igjennom. Kanskje var maltet litt for finmalt også, men det tror jeg ikke for det har gått bra de andre gangene. Havre kan også gjøre mesken tett.

    SvarSlett