mandag 26. september 2011

Brygging på horisonten

Da jeg skulle ta meg et glass pils på fredag, fikk jeg kun halvfullt glass før kranen rapte og spurtet skum. Med andre, tom fat. Det fatet har gått fortere enn jeg trodde, og skyldes nok pilsglade venner. Delvis, i hvert fall. Og dagen etter skulle jeg tappe noen flasker med havrestouten da den også sprutet skum. Fikk ikke med meg en halv flaske en gang. Så da må det brygges mer. Gjær og malt er bestilt, og havreflak er ristet i ovnen; en ny havrestout skal brygges.

Jeg har mulighet til å brygge et øl til, men jeg er usikker på hva. Mild, brown og california common er gode kandidater. Jeg burde kanskje brygge en IPA, men jeg tror det er en liten stund til at det er ledig tappekran. Det kunne vært moro å prøve noe nytt også, for eksempel baltisk porter, bock, røykøl og hveteøl. Jeg har veldig lyst til å lage øl med einer, men jeg vet ikke helt hvor jeg kan finne einer i nærområdet. Kanskje jeg må lete mer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar