mandag 12. september 2011

Porteren på fat

Det er to uker siden jeg brygget porteren, og derfor på tide å stikke den om på fat. FG endte på 1020, og med de mengdene krystallmalt er det ganske søtt. Etter at den ble brygget, kom jeg på at jeg har amerikanske medium + eikekuber som ligger og venter på øl, og bestemte meg derfor for å lagre ølet på eikekuber.



I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å la dem trekke i sprit først, men ombestemte meg i dag tidlig. Da jeg lette igjennom spritskapet etter en passende whisky, fant jeg en Gammel Oppland akevitt, og tenkte fort på Haandbryggeriets Akevittporter. Jeg lot 30 gram med kuber ligge i litt akevitt i en time eller to før jeg fatet, og helte dette oppi med ølet. Nå skal den karboneres (naturlig), og så få stå kaldt i noen måneder, kanskje opp mot et halvt år.


Gjæren er vasket, og står til bunnfelling i kjøleskapet. Denne skal brukes i en engelsk bitter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar