lørdag 12. mars 2011

Rapport fra bryggedagen

Etter drøyt seks timer var bryggedagen over. I hvert fall nesten. Det å holde styr på to brygg samtidig er ikke lett, og jeg tappet nok for mye vørter til barleywinen. Den ble i tillegg kokt for lenge. Dette gjorde at bitteren ble noe svak.

Barleywinen fikk to timer kok, og da satt jeg igjen med ca 4-5 liter med en vanvittig OG. Skalaen på hydrometeret fløt 1-2 cm over vørteren! Løsningen ble å koke opp noen liter vann og tilsette i vørteren. Dette dro OG ned til 1120, som også er latterlig høyt. Jeg bestemte meg for å koke opp to liter til for å tynne ut enda mer. Men da vil jeg ende opp med nesten 8-9 liter barleywine, og så mye vil jeg ikke ha. Derfor tappet jeg over 1,5-2 liter fra barleywinen til bitteren. Bitteren skal da ha fått økt OG fra 1036 til 1042, og jeg får 20 liter bitter. Barleywinen skal tynnes ut til OG ca 1096-1100, Da har jeg ca 5-6 liter.

Måling av OG etter to timer koking. CA 1135, kanskje?


Alt i alt gikk bryggingen fint, men jeg trenger trening på å beregne vørtermengder og avdamping. Og veldig morsomt å få to øl fra en mesk. Bitteren er det andre ølet jeg skal stille med på vikingfesten. Snart må jeg begynne å brygge for meg selv! I dag ble en pakke Wyeast 1728 Scotish ale  plukket opp på postkontoret, og en ny pose med havreflak er ristet i ovnen for en uke siden. Med andre ord er det klart for en skotsk heavy ale og en ny havrestout.
 
Bilder fra bryggedagen:

Knust malt og mineraler klare til mesking.


Resirkulering av de første litrene vørter. 

FWH for bitteren.

Første vørteren fra mesken samles for barleywinen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar