søndag 27. mars 2011

Brygg #41: Skotsk 70/- (Heavy)

I dag ble det brygging av en skotsk 70/-, dvs en skotsk bitter. Det jeg har lest de siste dagene, er at amerikanerens tolkning og formening om hva skotsk ale er, ikke stemmer. De brygger akkurat det samme i Skottland som i England, dvs bitter. Benevningene 60/-, 70/- og så videre, antageligvis er noe bryggeriene har begynt å bruke nå etter at interessen for craft ale og real ale har blomstret opp. Benevningen xx/- shilling stammer antageligvis fra beskatningen på ølet, som økte med vørterstyrken, men dette system var ikke unik for Skottland, man fant det samme i England.

I følge Michael Jackson (ølskribenten, ikke popartisen altså) skriver i sin store ølbok at 60 shilling tilsvarer Mild, 70 og 80 shilling tilsvarer bitter og 90 shilling best/premium bitter.

De amerikanske teoriene om at skottene brukte lite humle, på grunn av dårlig groforhold, stemmer antagelig ikke. Det er faktisk en teori om at pale alen ble oppfunnet i Skottland. Teorien om at karamellsmaken i skotsk øl kommer fra karamellisering i kjelen, ikke karamellmalt, ser heller ikke ut til å holde vann.

Det tradisjonsrike bryggeriet Caledonian utenfor Edinburgh brygger fortsatt med de gamle åpne kjelene med vedfyring. Likevel smaker ikke ølet røyk, og på sidene deres kan vi lese at deres 80/- inneholder Golden Promise, Amber malt, Black malt, Crystal malt and Wheat malt. Forøvrig et flott øl. Deres Deuchards IPA anbefales også på det sterkeste.

Uansett, her er min oppskrift. Jeg har latt meg inspirere delvis av den amerikanske beskrivelsen likevel, med noe redusert humletilsetning og bitterhet og kjølig gjæring.

Garm Skotsk 70/-
22 liter, 75% utbytte

Malt:
3 kg marris otter
0,25 hvetemalt
0,2 kg biscuit malt
0,23 kg krystallmalt
0,8 kg caramalt
0,12 kg roasted barley

Humle:
25 gr challenger 6,1 % i 60 min
20 gr challenger 6,1 % i 15 min
20 gr challenger 6,1 % ved kokeslutt

Gjær:
Wyeast 1728 Scottish ale, 1,5 liter starter

OG(e): 1042
OG(m): 1039
FG(e): 1015
IBU: 21
EBC: 28

Gjæres i 14-21 dager. De første to-tre dager ved 17 grader romtemperatur.

Jeg mesket i 60 min ved 67 grader, for å få litt fylde, siden OG er så lav. Jeg endte opp med 21 liter med OG 1042, nesten perfekt. Eneste er at hvetemalten ble tilsatt ved impuls, og estimert OG var egentlig 1040. Jeg tilsatte 1,5 liter sterilt vann, og fikk OG ned i 1039. Jeg hadde med meg en kamerat som ønsker å begynne å brygge selv, og jeg tenkte han kunne få det ølet som ikke går i et fat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar