søndag 2. september 2012

Brygg #75 Muchner Dunkel

I kveld brygges en munchner dunkel, populært kalt bayer i Norge. Oppskriften er fra Jamail Zainasheff, og er meget enkel. Gjæren skal gjenbrukes til å brygge et røykøl og et lite brygg med Baltic Porter.

Garm Munchner Dunkel
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
5 kg munchnermalt
0,17 kg Carafa Special II

Humle:
35 g tettnanger 4,7 % i 60 min

Gjær:
WLP 833 German bock, 2 liter starter med to rør iht mrmalty.com

OG(e): 1051
FG(e): 1018
IBU: 18
EBC: 39

Mesket i 75 min ved 69 grader og utmesk på 76 grader i ti min. Kokes i 75 min. Antageligvis tilsettes gjæren i morgen tidlig, siden jeg ikke klarer å kjøle ned til lagertemperaturer med vørterkjøleren. Ølet skal gjøres på 8 grader til den er ferdig, minimum tre uker.

2 kommentarer:

  1. Ble tørst av å lese den oppskriften :D
    Har du fått smakt på APA-en enda?

    SvarSlett
  2. Håper den blir bra. Tilsatte gjæren i dag tidlig. Da var temperaturen bare kommet ned til 12,5 grader, men jeg tok sjansen på at det går bra.

    Jeg har fått brygg #71 am. pale ale på tapp, og den ble veldig bra. Ganske lav bitterhet og masse humlesmak og -aroma. Kunne ha trengt litt mer granbarpreg fra f.eks. columbus, for nå er den veldig sitrus- 7 tropisk frukt. Men for all del, veldig god. Kjenner at jeg begynner å bli veldig glad i "late hopping".

    SvarSlett