mandag 24. september 2012

Flasking av stout

Forrige uke flasket jeg imperial stouten etter to uker med gjæring. Det hadde ikke vært aktivitet i gjærlåsen på nesten en uke, så jeg antok at den var klar (vanskelig å ta SG-målinger i fra glassballong). Jeg stakk om ølet til min bøtte med kran, sammen med en liten mengde sukker. Da fikk jeg tatt en FG-måling, som viste hele 1040!! Riktignok med sukkerlaken, så korrekt FG er kanskje på 1038-39, men likevel! Dette kan være flaskebomber. Jeg flasket syv 0,33l flasker, som nå står til karbonering. Planen er å åpne en flaske snart, for å se hvordan CO2-nivået er. Hvis den allerede har fin pys, kommer jeg til å åpne alle, og korke på ny, for å slippe ut CO2. Så skal de få stå kaldt.

Prosenten ligger på ca 10,5 abv, og smaken var det ikke noe å si på, bortsett fra kanskje litt søt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar