tirsdag 14. august 2012

Rapport fra bryggedagen

Bryggingen gikk bra denne gangen også, men jeg tviler litt på meskeutbyttet mitt. Jeg endte nemlig opp med ca 22 liter med OG 1054 (målet var 1055). Resultatet er forsåvidt greit, men i følge Beersmith fikk jeg høyere meskeutbytte enn forutsatt. Likevel havner jeg altså under målet etter koking. Litt usikker på hvor feilen ligger; enten målingen min eller innstillinger i Beersmith.

Jeg endret litt på humleskjemaet. Jeg hadde bare 40 g amarillo igjen, og spedte på med 10 g columbus. Columbusen luktet fantastisk! Jeg måtte også ty til en pose tørrgjær, da det ikke var noe særlig gjær å høste i fra røykporteren. WLP007 er med andre ord ikke en skikkelig toppgjærer slik som Wyeast 1318. Heldigvis hadde jeg en pose Safale S-04 liggende. Må huske å kjøpe inn fler pakker! S-04 er kjent for å kunne prodsere mye estere ved høye temperaturer, så jeg satte termostaten på 17 grader for å minimere esterproduksjonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar