søndag 12. august 2012

#72 Røykporter

Madammen og jeg fyller snart 30 år, og i tillegg har vi gått hen å giftet oss. Det er derfor duket for stor fest om ikke lenge, og da må jeg jo stille med litt øl. Planen er tre forskjellige: Røykporter, amerikansk brown ale og pale ale. Først ut var røykporteren som ble brygget på fredag. Hvis ting går som jeg ønsker, blir det brygging av ABA'n i morgen, med fersk gjær i fra porteren.

Porteren er en videreutvikling av røykporteren jeg brygget til NM (som forøvrig ble veldig bra, og kanskje ikke trenger å videreutvikles). Jeg manglet munchnermalt, så det ble kun maris otter som basismalt. For å få litt mer "malt" i smaken, brukte jeg en del ambermalt. Brunmalt er obligatorisk i de mørkeste alene. I den forrige røykporteren brukte jeg kun chinook. Etter å ha prøvd pacific gem i to øl (en brown ale og en IPA), har jeg funnet ut at denne humlen gir en smak som kan minne om eikelagring. Dette må jo prøves i en porter!

Garm Røykporter
22 liter, 70 % utbytte

Malt:
3,6 kg maris otter
0,6 kg røykmalt (Bestmalz)
0,4 kg ambermalt (Thomas Fawcett)
0,3 kg svartmalt
0,2 kg mørk krystallmalt
0,1 kg brunmalt

Humle:
30 g chinook 13,3 % i20 min
30 g pacific gem ved kokeslutt
25 g chinook ved kokeslutt

Gjær:
WLP 007 1 liter starter med slurry

OG(e): 1053
OG(m): 1058
IBU:
EBC:

Mesket ved 67 grader i 75 min, og utmesk på 77 grader i 10 min. Fikk et godt utbytte, ca 84 %, som resulterte i litt høyere OG. Kokte i 75 min. Alt i alt en grei bryggedag, uten større feil. Ølet har stått på 18 grader siden fredag kveld. I morgen skal den ut av øleskapet, og forhåpentligvis bytte plass med en ny vørter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar