mandag 13. august 2012

#73 Am. Brown Ale

Jeg benytter med av å være hjemme alene med hund og barn til å brygge i dag. I dag brygges en amerikansk brown ale til bursdagsfesten i september. Ganske standard, med en god del krystallmalt og to fine doser pale og vanlig sjokolademalt.

Garm Am. Brown Ale
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
4,5 kg maris otter
0,3 kg krystallmalt
0,15 kg pale chocolate malt
0,15 kg chocolate malt

Humle:
20 g columbus 12,9 % i 30 min
30 g cascade 8,6 % i 15 min
50 g amarillo ved kokeslutt

Gjær:
WLP007, slurry (top crop) fra røykporter

OG(e): 1055
OG(m):
FG(e): 1015
IBU: 33
EBC: 49

For at ikke kvelden skal bli for lang, har jeg mesket ved 67 grader i en time, med utmesk på 76 grader i 10 min. Jeg fikk et meskeutbytte på ca 83 %. Nå er kokingen godt i gang, og snart skal første humletilsetning i.

2 kommentarer:

  1. Gøy at du finner tid til å brygge når du er hjemme alene med ungene, men ikke når kona er hjemme. Know the feeling ;-)

    SvarSlett
  2. Får til brygging med kona hjemme også, men det er litt mer på nåde, føler jeg. Blitt litt greiere nå som datteren min ikke våkner av bryggingen på kvelden :-)

    SvarSlett