fredag 15. april 2011

Rapport fra bryggedagen

 Skyllingen av mesken gikk bra, og jeg fikk et godt utbytte. Satt igjen med ca 26 liter med SG 1047. Etter 90 minutter koking ble OG 1055(!!), men kun 19 liter. Nok en gang, humleblomst stjeler en del vørter. Jeg skulle nok ha skylt enda litt til og fått mer vørter og sukker, men jeg var redd for at jeg ikke skulle få skikkelig god kok og dermed uklart øl. Jeg endte opp med å tilsette 1,5 liter sterilt vann for å få OG ned i 1050, og øke volumet litt. Jeg brukte for øvrig Iris Moss for første gang, nok et grep for å få klart øl.

Her er noen bilder fra bryggingen:

105 gr saaz som first worth hop. Herlig lukt!
Ingen problemer med avtapping av vørter denne gangen, slik jeg har hatt tidligere med vørter med mye pilsmalt. Fargen kan  minne om smaksløs lager fra Mexico...

Fin strågul frage får vi si.
Nå står ølet ute i kjøleskapet til gjæring. Jeg trodde at de kjølige nettene skulle sørge for å dra ned  temperaturen i vøreteren, så sjokket var stort da termometeret sto på 16 grader i dag tidlig! Kjøleskapsdøren har stått oppe i hele dag, slik at temperaturen har sunket til 12 grader, og etter jobb i dag satte jeg på kjøleskapet. Antageligvis må jeg fly ut hver morgen og kveld og bytte fra varme til kjøling, men hva gjør man ikke for godt øl! Lagerøl, og spesielt pils, er vanskelig å lage fordi det er så få smaker å gjemme feilene sine bak, så dette er en skikkelig test av mine bryggeegenskaper. Så langt har det kanskje ikke fått en optimal start, men må bør vi være på rett kurs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar