onsdag 27. oktober 2010

Diverse øl


Jeg har ikke vært noe flink på å legge ut bilder av ølet mitt i ferdig tilstand, ei heller å komme med vurderinger. Det siste beror litt på at jeg ikke er særlig god på å beskrive øl.

Her er i hvertfall noen bilder og kommentarer til noen av ølene mine, og så skal jeg skjerpe meg og gjøre slikt fortløpende med all øl jeg brygger.

Dette er amber alen min. Denne ble litt mislykket, da den ble så sterk som den gjorde. Med ca 7,5%, FG 1015 på  og forholdsvis lav IBU på 41, fremsto dette ølet som litt søtt og uferdig de første månedene. Humlearomaen og -smaken var bra. Nå begynner ølet å bli mer modent, og er vel i realiteten en amerikansk imperial brown ale. Dessverre er nesten all humlesmak- og aroma borte. Kanskje jeg burde prøve å tørrhumle i fatet? Alt i alt et greit øl, men ikke så bra som den første amberen min. PS: Den er ikke fullt så mørk som på bildet, mer rødlig i fargen.


Her er porteren min, som snart er drukket opp. I starten hadde den en ganske markant brent smak, som jeg ikke er sikker på om jeg likte. Etter noen måneder har dette blitt tonet litt ned, og den smaker fortreffelig. Fyldig (FG 1020) og god, rett og slett. Siden alkoholprosenten ikke er særlig sterkere enn vanlig butikkøl, kan man fint ta seg noen glass om kvelden. Denne oppskriften kommer jeg til å finjustere og porter kommer nok til å være ganske vanlig å ha på kran etter hvert.


Til slutt er det min imperial stout. Denne har jeg ikke mer igjen av, med unntak av noen få flasker med det som ble lagret på eikespon og whiskey. Et greit øl, men manglet litt for å virkelig bli god. Den ble ikke så stor som jeg hadde tenkt (ca 7,5%), men heller ikke så gammel som den sikkert burde. Den manglet noe kompleksitet, og kunne nok ha tjent på litt mindre roasted barley og mer krystallmalt av forskjellig farge. Så neste IS skal være mer i stil med havrestouten min som gjorde det så bra i NM2010. Masse malttyper (uten å overdrive, selvsagt) kan være nøkkelen til en god stout, i hvert fall imperial-styrketypene.

3 kommentarer:

  1. Jeg har en Imperial Stout til sekundgjæring på eikespon og basert på prøvesmakinga fra karet så har jeg gjort samme feil som deg: For mye sjokolade og brentmalt, for lite karamellmalt.

    Man lærer så lenge man brygger.

    SvarSlett
  2. Jaja, så lenge vi lærer da:-)

    Men husk at mye skjer under lagring. Smaken kan være rimelig anderledes etter noen måneder!

    SvarSlett
  3. Ja, ingen tvil om det. Jeg regner ikke med at dette er skikkelig modent før etter jul en gang, men det er uansett ikke helt der jeg vil ha det.

    Nå ser jeg at Vin&Bar har rotet med carafa II og carafa special II, så jeg må ta en skikkelig runde å sjekke hva slag sjokolademalt som egentlig havnet i det brygget også.

    SvarSlett