onsdag 16. juni 2010

Brygg #24: 1817 Porter

På mandag var den lokale maltkrisen over, da pakken fra Petit ankom med 25 kg marris otter. Med i pakken var også et 9 liters corneliusfat, som skal brukes til å ha med øl på fester osv. En ut-på-tur-gassdispenser er også bestilt. Så snart jeg fikk sporingsnr på pakken ble gjærstarteren satt, slik jeg skulle være klar til brygging. Denne gang var det en porter på planen. Og ikke en hvilken som helst porter heller. Denne porteren er inspirert av hvordan porteren ble brygget tidlig på 1800-tallet.

Det virker til å være litt tvil om opphavet til porter. Enkelte hevder at det var en blanding av to eller tre øl laget av samme mesk, threads. Dette skal ha vært populært hos bryggearbeiderene i London, porters, og derav navnet porter. Etterhvert skal bryggeriene ha begynt å lage et øl tilsvarende denne blandingen.
Andre igjen hevder at porter kun var en større variant av brown ale. Porteren ble lagret i opptil atten måneder hos bryggeriet før det ble sendt ut. Kildene mine er beersmiths blog, wikipedia og andre ymse informasjonssteder, så ta dette med en klype salt.

Porter skal i hvert fall ha blitt brygget på kun brunmalt, men dette visste seg å gi dårlig utbytte, og man gikk over til å bruke palemalt og fargetilsetning. Etter hvert kom en slags renhetslov i England, og kan fikk kun bruke malt og humle i ølet. Løsning kom i 1817 med svartmalt. Porteren ble nå brygget med palemalt og svartmalt. Mange brukte fortsatt litt brunmalt for smaken.

Oppskriften min er en tolkning av dette, med inspirasjon fra tilsvarende tilnærminger fra andre hjemmebryggere. Brunmalten man får tak i dag egner seg ikke til å bruke 100% alene, derfor er det ikke mulig å lage en porter slik den opprinnelig ble laget. Med mindre man brenner den selv, kanskje...

25 liter vørter ved 75% utbytte.

Malt:
4,4 kg marris ottermalt
1 kg brunmalt
0,5 kg amber malt
0,1 kg svartmalt

Humle:
36 gram Target 10,2% i 60 min
22 gram Fuggles 4,11% i 15 min
25 gram Fuggles 4,11% ved kokeslutt

Gjær:
WLP023 Burton ale, 3 liter starter

OG(e): 1052
OG(m): 1057
FG(e): 1016
IBU: 33
EBC: 40

Bryggingen gikk smertefritt, og jeg brukte fem og en halv time. Greit å se at det går an å brygge på hverdager etter jobb også. Jeg fikk et utbytte på ca 85% etter mesking, noe som vikre å være ganske stabilt nå. Til slutt satt jeg igjen med 24 liter med OG 1057, samt kanskje en liter igjen i kokekaret som humlen hadde sugd til seg. Sist jeg brukte Burton ale-gjæren (wyeast 1275 Thames valley), kom porteren veltende ut av gjæringsdunken. Spent på hvordan det ser ut hjemme når jeg kommer hjem i kveld. Jeg har løsnet på lokket slik at ikke ølet skal gå opp i gjærlåsen. Jeg må få skaffet meg en blow off slange som jeg kan montere i lokket de føste dagene av gjæringen.

I det siste har jeg forsøkt å holde bryggene mine små, ned mot 19-20 liter ferdig gjæret for å slippe å flaske øl. I går brygget jeg 25 liter, for jeg har noen planer for de ølet som ikke går i fatet. Porter er et flott øl å eksperimentere med, og jeg har et meget sært eksperiment i tankene mine, i hvertfall for noen liter. Bare vent og se!

- Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar