søndag 3. oktober 2010

Rapport fra bryggedagen

Ingen bryggedag går perfekt, og i dag var intet unntak! Da meskingen var ferdig skulle jeg ta en måling med øschlevekten. Men siden jeg er en diger kløne, endte vekten på gulvet, i tusen biter. Doh! Jeg måtte basere meg på refractometeret, og håpe at det viste riktig.

Og ikke nok med det. Kuleventilen hadde tettet seg med noe drit, antageligvis proteiner fra vørteren, så vørteren dryppet ut av kjelen. Det tok lang tid, og jeg fikk ikke ut mer enn 17-18 liter. Heldigvis fikk jeg veldig godt utbytte (hvis refractometeret stemmer), og endte på OG 1061. For å få nok øl til et fat, tilsatte jeg derfor 2 liter kokt og nedkjølt vann. OG skal da bli ca 1055, som var målet mitt.

Nå står gjæringsdunken ute for å kjøle seg ytterligere. Den skal få øke temperaturen sin naturlig i starten, og så skal jeg øke temperaturen ytterligere mot slutten. Saisongjær kan være vrien å få til, men tar man tiden til hjelp skal det gå bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar