søndag 3. oktober 2010

Brygg #28: Slåttøl (Belgisk Saison)

Nok en gang er blitt forhindret i å leke viking på en søndag. Denne gangen på grunn av sykdom. Madammen har tatt vesla på tur, og gjærstarteren til saisonen min er klar, så da blir det brygging i stedet. Jeg skulle egentlig ha brukt havre i ølet, men det har jeg glemt å kjøpe inn, så da ble oppskriften slik:

Garm Slåttøl
21 liter, 75% utbytte

Malt:
2,5kg pilsmalt
0,5 kg palemalt
1 kg hvetemalt
1 kg rugmalt
0,1 kg krystallmalt

Humle:
40 gr EKG 4,8% i 60 min
25 gr EKG 4,8% i 5 min

Gjær:
White Labs WLP 565 Belgian Saison I, 3 liter starter

OG(e): 1054
FG(e): Så lavt som mulig,helst under 1010
IBU: 22
EBC: 13

Litt usikker på hvor stor utbytte jeg får med så mye hvete- og rugmalt, så derfor økte jeg pilsmaltmengden, slik at det ikke er noen katastrofe om jeg får elendig utbytte. Jeg mesker i en time ved 65 grader, og koker i 90 min for å fjerne DMS fra pilsmalten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar