onsdag 8. september 2010

Utålmodig!

Ugh!

Det er lenge siden jeg brygget sist nå. Kjenner at det bør bli noe brygging snart, for nå begynner jeg å få for mange ideer om hva jeg vil brygge! Heldigvis tror jeg at fatene med stouten og steameren begynner å bli tomme. Da kan porteren og ESB'n havne på tapp, endelig. Og da kan jeg brygge mer!

Jeg vil ha en ny stor stout, større og mer kompleks enn den jeg har nå. Jeg er ikke helt fornøyd med hvordan denne ble, den mangler litt munnfølelse og kompleksitet. Så neste stout skal få mer malt og sukker enn den forrige, og lenger lagring. Jeg har også tenkt på å brygge havrestouten på nytt. Man må jo ha en stout på tapp til en hver tid, tross alt, og en litt snill havrestout er snadder (ref. Nøgne Øs havrestout).

Jeg har en følelse av at porteren kommer til å få ben å gå på (skal ha den med på litt fester og slikt), og tenker å erstatte den med en belgisk brun ale (en svakere versjon av dubbel, egentlig). Og etter den har jeg lyst til å brygge en liten batch quadruppel, altså en skikkelig svær beligisk ale med 10+% ala Westvleteren 12 og Rochefort 10.

I tillegg til dette har jeg begynt å pønske ut øl til Publikumsfavoritten på neste års NM, og har kommet frem til en øltype jeg skal servere. Oppskriften har jeg fortsatt tid til å leke mer med. Hadde vært moro å stille med mer enn et øl, men jeg får se hva jeg får til.
Jeg har også lovet bort et fat med øl til en bursdag i januar. Den bør jeg faktisk ikke drøye så alt for lenge nå. Jeg tror jeg kommer til å prøve en amerikansk pale ale, eller muligens en ny california common (den har fått mye bra tilbakemeldinger, også fra pilsdrikkende venner).

Det eneste jeg har stående til gjæring nå er mjøden. Etter å ha tilsatt to kilo honning for halvannen uke siden, har det ikke skjedd noe. Målte SG til 1010 på søndag. Jeg tilsatte en pose med champagnegjær i går i håp om at det skal hjelpe. Hvis det ikke er noe mer aktivitet i mjøden til helgen, stikker jeg den over i glassbalongen for lagring. Jeg håper virkelig den gjærer ned 5-10 poeng til før jeg stikker den om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar