fredag 24. september 2010

Alt er klart

På onsdag kom pakken fra Petit agentur med malt og gjær. Gjærstarten er laget, så alt er klart for brygging. Til uken skal det skje! Gjæren er omtrent så fersk som det går å få her i landet tror jeg, 13.09.10 sto det stemplet på posen. Det er god aktivitet i kolben på kjøkkenet.

Jeg har også bestilt inn mer gjær og malt fra Maltbua, til å lage en saison, inspirert av Haandbryggeriets Hesjeøl. Aller helst vil jeg bruke humle fra challengeren i hagen, men den har så vidt begynt å blomstre, så det blir nok ingen avling fra den i år heller. Av malttyper har jeg tenkt å bruke bygg (vanlig pale), ryg, havre(flak) og hvete. Dette kan bli veldig interessant.
Saisongjær kan visstnok være ganske vrange å ha med å gjøre, men tid og temperatur er stikkord for å få dette til å gå bra. En saison skal være rimelig tørr, gjerne under 1010 etter det jeg har oppfattet. Trikset for å få gjæren til å gjøre jobben er å starte gjæringen på en lav temperatur (18-19 grader) for så å gradvis øke temperaturen dag for dag. Den kan godt komme opp i 25-26 grader, til og med 30 grader kan gå bra! Dette kommer til å bli en tålmodighetsprøve av de sjeldne, mye neglspising og kosing med gjæringsbøtta!

Men altså først; Belgisk brun til uken.

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar