søndag 26. september 2010

Brygg #27: Monkery

På grunn av familiære forhold får jeg ikke leke viking i dag, men det betyr at jeg kan brygge i dag. Og det er akkurat det jeg gjør! I skrivende stund er skylligen i gang, og det ser ganske lovende ut hittil i hvert fall.

Oppskriften er som følgende:

Malt og sukker:
2,8 kg pilsmalt
1 kg münchnermalt
0,1 kg special B
0,2 kg mørk kandissirup (EBC 180-220)
0,2 kg sukker

Humle:
40 gr EKG 4,2% i 60 min

Gjær:
Wyeast 1762 Belgian Abbey II, 3 liter starter

OG(e): 1050
FG(e): 1012
EBC: 38
IBU: 21

Jeg har mesket i ca en time ved 66 grader. Måtte justere med litt kokende vann for å holde temperaturen, i tillegg hadde jeg oppi ca 4 liter kokende vann etter endt mesking for å dra opp temperaturen. Den kom ikke høyere enn 70, men med skyllevann på ca 81 grader bør det hjelpe på utbyttet. Det ideelle hadde vært å mesken opp i 78 grader, og skylle med vann på 78 grader, men meskekaret mitt er ikke stort nok til det.

Nå må jeg bare bestemme meg for når jeg vil tilsette sukkeret og sirupen. Enten i dag under brygging, eller etter at gjæringen har pågått noen dager.

 -Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar