mandag 13. september 2010

Endelig!

I helgen hadde jeg besøk, og fikk litt hjelp med å tømme fat. Riktignok røk ingen fat den kvelden, men etter å ha kjent på fatet med steameren, konstanterte jeg at det er tilnærmet tomt. Fatet ble erstattet med ESB'n i går, slik at jeg kunne nyte et glass til kyllingmiddagen.

Dermed har jeg et ledig fat igjen. Jeg har nettopp lagt inn bestilling på seks kg pilsmalt, et kg münchnermalt og en pakke wyeast 1762 Belgian Abbey II. Kjenner at jeg gleder meg stort til å brygge igjen. Jeg har for lengst kommet opp med en oppskrift jeg vil prøve ut.

Garm Monkery
Belgisk brown ale
21 liter, 75% utbytte

Malt:
3,5 kg pilsmalt
0,5 kg münchnermalt
0,15 kg Special B
0,25 kg Kandissirup 180 EBC
0,2 kg sukker

Humle:
40 gram EKG 4,4% i 60 min
20 gram EKG 4,4% i 15 min

Gjær:
Wyeast 1762 Belgian Abbey ale II, 3 liter starter

OG(e): 1047
FG(e): 1011
EBC: 34
IBU: 23

Belgisk øl har mye smak fra gjæringen, og de gjæres ofte ved høye temperaturer. Planen min er å starte gjæringen ved 19-20 grader, for så å øke den til 23-24 grader mot slutten. Dette vil gjøre at gjæren produserer de esterene som er viktig for belgiske øl, og hjelpe på utgjæringen som er veldig viktig for belgiske øl. Selv dubbel og quadruppel/Mørk sterk belgisk ale er tørre, selv om oppleves som veldig fyldige. Satser på meske ved 65-66 grader.

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar