søndag 25. mai 2014

Ny vår, nytt håp om egenprodusert humle


Denne våren har vært betydelig bedre enn i fjor, med tanke på sol og varme, noe som tydelig ses på humleplanten min (challenger). Den er nå allerede godt over en meter lang, med tre skudd som vokser godt. I år har jeg vært flink og vannet den ofte og mye (en humleplante kan trenge så mye som 3-4 liter hver dag!).

De to humleplantene jeg kjøpe i fjor, overlevde dessverre ikke flyttingen fra liten til stor potte. Planen var derfor å kjøpe nye i år. Jeg var litt treig, slik at de humleplantene jeg ville ha var utsolgt. Jeg endte opp med å kjøpe to rhizomer av typen target, og plantet de i samme potte, i håp om at minst en av dem ville overleve. Hittil ser det ut til å være forsiktig liv i begge to, den ene har skutt opp et skudd på ca 10cm, mens på den andre har bladene som var der da jeg fikk den blitt grønne igjen. Det blir nok ikke mye humle å høste i fra disse i år, men det ser ut til at de vil slå rot, bokstavlig talt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar