onsdag 7. mai 2014

#110 Honningtrippel

Endereis for min kultur med Wyeast 3787 Trappist high gravity med en lys belgisk sterk ale (eller trippel, om du vil). I slike øl det er nødvendig å bruke sukker for å få OG opp uten at det går ut over drikkbarheten. Jeg har tenkt å bruke honning i stedet for vanlig sukker. Honningen jeg har brukt til mine mjøder, har et krydderaktig preg, og det håper jeg vil spille bra på lag med krydderpreget fra gjæren.

Vanig sukker og honning er enkle sukkertyper, og det er derfor en fare for at gjæren vil spise opp disse først og så ikke orke å gå løs på sukkeret fra maltet. Når man bruker mye enkle sukkerarter, er det derfor anbefalt å tilsette gjæren på slutten av primærgjæringen. Akkurat det har jeg også tenkt å gjøre.

Garm Honningtrippel
22 liter, 75 % utbytte

Malt og sukker:
5,1 kg pilsenmalt
0,6 kg hvetemalt
0,75 kg lynghonning

Humle:
16 g magnum 14,7 % i 60 min

30 g saaz 3,2 % i 30 min

Gjær:
Wyeast 3787 Trappist high gravity, 1,1 dl slurry fra #108 Belgisk blonde.

Innmesk: 62°C. 62°C i 40 min og 72°C i 20 min. Utmesk 77°C i 10 min. Skylt mesken med syv liter vann.


Koketid: 90 min
OG(e): 1.073
FG(e): 1.010
IBU: 35
EBC: 7

Gjæres ved 18°C i tre dager, deretter romtemperatur i elleve dager.

Bilder i fra bryggingen:


Skylling av mesken. Vannet rant veldig sakte igjennom, muligens på grunn av hveten?

SG etter mesking. Litt lavere på SG, men over på volum, så utbyttet ble faktisk over forventet.

Gjær høstet og skylt fra forrige lyse belgiske ale, klar til dyst.
Notater:

Etter brygging: Endte opp med 22 liter, OG 1.060 som er akkurat som forventet. Ølet er satt til gjæring på 18°C.


9.5.14: Økt temperaturen til 19°C. Mindre aktivitet i gjærlåsen.

10.5.14: Satt i romtemperatur med teppe rundt. Tilsatt ca 650-750g honning. Honning ble satt varmebad slik at den lett kom ut av beholderen, ellers ble den ikke kokt eller pasteaurisert. Krysser fingre for at det går bra, og at honningen løser seg opp. 

22.5.14: Tappet på fat med 135g sukker. All honningen ser ut til å ha blitt oppløst og gjæret ut, og antar da en OG på 1.068. FG endte på 1.004, 8,3 % abv.
God utgjæring! (94 % tilsynelatende)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar