søndag 25. mai 2014

Bedømming av #104 Svart og Köstritzer Schwarzbier

Da jeg var i Berlin, kjøpte jeg en flaske med Köstritzer Schwarzbier. Denne regnes som et klassisk eksempel på stilen (først i listen til Norbrygg). Jeg kjøpte nettopp denne for å smake opp mot min egen.

F.V.: Garm Svart, Köstritzer Schwarzbier, flasken den kom i.
Aroma:
Garm: Brød, ristet malt, ingen humle.
Köstritzer: Sødme (diacetyl?), ingen humle.

Utseende:Garm: Svart. Kaffe lattefarget skum med fine bobler. God holdbarhet.

Köstritzer: Mørk brun, off whitefarget skum, faller fort sammen.

Smak:
Garm: Kaffe og malt. Svak bitterhet fra humle og mørk malt i ettersmaken. Ingen humle.

Köstritzer: Sødme (diacetyl?), humlebitterhet i ettersmaken.

Munnfølelse:
Garm: Lett til middels munnfølelse. Tørr. Lite CO2, ok.

Köstritzer: Lett munnfølelse. Lav kullsyre, virker ok.

Generelt:
Garm: Et godt øl, silkemyk og god. Ingen opplagte feil.

Köstritzer: Skuffende. Domineres av sødmen som jeg tror kommer fra diacetyl.

Mål opp mot typedefinisjonen, er min schwarzbier et veldig godt øl. Jeg er salvsagt ikke heeeelt objektiv, men forskjellene er såpass store, så jeg tror mange vil være enig med meg.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar