tirsdag 19. mars 2013

Prosjekt humleplanter: Nye humleplanter

Hittil har ikke humleplanteprosjektet mitt gått veldig bra. Merkelig nok ga faktisk første året best avling. Det har vært mye nedbør de siste somrene, og i fjor var jeg litt uheldig med uforsiktige håndverkere også. Men jeg gir meg ikke. Nå har jeg kjøpt meg to nye humleplanter, en cascade og en bramling cross. Humleplantene, eller rhizome / røttene ble kjøpt i fra www.essentiallyhops.co.uk. De sender med sertifikat, så jeg fikk ingen problemer med tollen. To humler kom under den magiske grensen på kr 216,- også (hvorfor 216?!?!?).

Det gikk mindre enn en uke å få humlene. Humlene kom pakket inn i fuktig mose, og begge to viste tegn til vekst allerede der. Det er fortsatt vinter her i Bærum, så jeg må vente en god stund før jeg kan plante dem ut. Derfor har jeg funnet frem de støreste blomsterpottene jeg har og plantet dem innendørs inntil videre. De ser ut til å trives veldig godt med det, spesielt cascaden som har skutt tre skudd i været med ganske bra tempo. Bramling crossen kom ikke i jorden før på søndag, så den ligger litt etter, men også den viser tegn til vekst allerede. I bunn av pottene har jeg lagd drenering ved hjelp av en knust porselenspotte, og jeg har blandet i litt blader for å spe ut jorden og gi den næring. Jeg har også gjødslet med litt kunstgjødsel. Hønsegjødsel er visst det som anbefales, men er ikke så populært innendørs.

Når telen har gått, og det er noen varmegrader også om natten, skal plantene ut. Jeg har ikke bestemt meg enda for om de skal plantes ut eller om de skal få stå i pottene i hele sommer. Fordelen med å la dem stå i pottene er at jeg kanskje kan beskytte dem lettere mot store mengder nedbør. Hvis jeg planter dem ut, skal jeg gjøre en bedre jobb enn tidligere og sørge for god drenering med lecakuler og godt gjødslet jord. Jeg skal også følge dem opp bedre og passe på at de ikke usettes for skadedyr og lignende.


Humlene er plantet i ganske store potter. Hvis man ønsker å kun ha dem i potter, bør de nok være en del større.


Cascaden ser ut til å trives hittil, og man kan se tydelig vekst hver dag.


Bramling crossen fikk noen dager ekstra i mosen før den kom i jorden, så den henger litt etter. Likevel viser også denne tegn til vekst allerede etter to dager, så dette bør gå bra.

Det begynner å bli tomt for humler hos de forskjellige forhandlerene, så hvis du vil plante humler i år, må du være rask. Her er link til noen butikker som selger humler egenet for brygging:

1 kommentar:

  1. Hei! Takk for nyttig info! Hvordan gikk det med de nye humleplantene dine? Kan du anbefale en sort fremfor den andre? Vi planlegger å sette et par humleplanter som egner seg til ølbrygging neste år. Alle tips mottas med takk! Gunhild

    SvarSlett