onsdag 2. januar 2013

Rapport fra bryggedagen

Det ble en lang bryggedag med to timer koking, og ekstra lang kjøletid, men alt i alt gikk bryggingen fint. Utbyttet var ikke så bra som det burde ha vært, med kun 21 liter med OG 1074. Det var grytemeskingen som var den største synderen. Jeg fikk ikke skylt skikkelig, slik at utbyttet var elendig (ca 60 %). Jeg må enten meske med mer vann, tilsvarende BIAB / No sparge, eller finne en måte å skylle mesken på.

Ølet er fortsatt innenfor definisjonen av dobbelbock (OG 1074-1080) , så jeg skal ikke gråte over spilt sukker. Jeg klarte å kjøle ned til 15 grader i løpet av 40 minutter. Satte gjæringsdunken ut på verandaen i noen timer, og temperaturen i vørteren var ca 7-8 grader da jeg satte den inn i kjøleskapet og tilsatte gjær. Jeg ristet vørteren godt før jeg satte den inn, og ristet den på ny omtrent fire timer senere for å sikre nok oksygen. Så lenge gjæringen ikke har satt i gang, kan man trygt tilsette mer luft/oskygen, men vil bare anbefale å gjøre det med de sterkeste ølene. I dag tidlig hadde toppen på gjærlåsen hevet seg en del, men det var ikke noe særlig aktivitet å snakke om. Krysser fingrene for at ingenting går galt med temperaturkontrollen denne gangen (ingen lyspære som kan ryke lenger i hvert fall!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar