tirsdag 22. januar 2013

#81 Røykporter og julebock på fat

I går ble julebocken tappet om på flasker og fat, og kjøleskapet i boden ledig til nytt brygg. FG på julebocken ble 1020, som gir en alkoholprosent på 7,1 %. Ikke veldig høyt for å være en dobbelbock kanskje, men det bryr jeg meg ikke om. Den smakte godt, om ikke superkompleks. Den hadde ikke den samme sødmen som fjorårets, og det er bra! Jeg tappet syv 0,33L ("bjørneunger") mens resten gikk i fat.

Første øl til NM ble brygget i går, en røykporteren. Jeg brygget denne første gang til NM publikumsfavorittkonkurransen i fjor, og oppskriften er omtrent den samme, med noeen unntak:

Jeg fikk fem kg med røykmalt av en annen hjemmebrygger, og jeg mistenker at dette er Weyermann og ikke Bestmalz. Jeg brukte Bestmalz i fjor, og denne er mye mer intens enn Weyermann sin røykmalt. Jeg merket
ikke mye røyksmak i vørteren i går, så vi får se hvor fremtredende røyksmaken blir i det ferdige ølet.

Jeg var tom for sjokolademalt, så jeg erstattet dette med svartmalt (100 g ekstra). Tror ikke dette skal ha noen særlig betydninig.


Garm Røykporter
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
2 kg mørk munchnermalt 25 EBC
1,6 kg maris otter 5 EBC
1 kg røykmalt (Weyermann?)
0,5 kg brunmalt 150 BEC
0,3 kg svartmalt 1300 EBC
0,15 kg mørk krystallmalt 275 EBC

Humle:
28 g Northern brewer 10,5 % i 60 min
30 g Chinook 11,6 % i 5 min

Gjær:
WLP013 London Ale, 1,5 liter starter iht mrmalty.com

OG(e): 1056
OG(f): 1060
FG(e): 1015
EBC: 70
IBU: 41

Innmesk på 62°C, mesket på 67°C i 75 min, utmesk på 77°C i ti min. Kok i 75 min. Ølet står til gjæring på 17°C frem til torsdag, før den tas inn i romtemperatur.

Innser også nå mens jeg skriver dette, at jeg i fjor gjæret med 30 g eikespon. Det har jeg glemt denne gangen, og jeg tror jeg kommer til å droppe det denne gangen.

I går lagde jeg en ny gjærstarter (WLP830). Planen er å brygge neste brygg, en schwartzbier, på torsdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar