mandag 30. april 2012

Picobrygg #2: Am. IPA

I dag tester jeg picobrygg(hakket under nano) nummer 2. Brygget skal bli fire liter etter kok. Denne gangen vil vi prøve på en amerikansk IPA, hvor all humlen tilsettes 5 minutter før kokeslutt. Oppskriften er ganske enkel:

Malt:
1,3 kg maris otter
30 g krystallmalt

Humle:
50 g pacific gem

Gjær:
Wyeast 1318, slurry fra APA

OG(e): 1068
FG(e): 1012
IBU: 94 (med all humlen tilsatt så sent er det ingen av formlene som gir et fornuftig svar)

Jeg mesket i en 5 liters gryte. For å holde temperaturen, satte jeg kjelen i ovnen på ca 65-75 grader.

Ovnen er stilt på omtrent 65-70 grader, slik at temperaturforskjellen mellom mesk og omgivelsene er minimale.

Ved å sette kjelen i ovnen, er det enkelt å holde rett temperatur i mesken.

Etter en time ble mesken skylt med ca fire liter vann. Må bruke en del kjeler og boller for å få det til. Hadde regnet med et utbytte på 65 %, og jeg traff verdiene etter meskingen.

Vørteren kokes i to kjeler, fordi jeg ikke har en som er stor nok. Dette gir mye avdamping, og kan også gi karamellisering. Viktig å ikke koke for kraftig, med andre ord!

Koking av vørter. Fin rullende kok.

Underveis i kokingen merket jeg at jeg ikke fikk den avdampingen jeg. Hadde regnet med, og estimert OG var et stykke unna. Jeg kompenserte med sukker. Jeg glemte å sjekke OG, men fem min før lå den på ca 1065 i følge mitt refraktometer.

I et spontant øyeblikk økte jeg mengden humle til 60 gram. 60 gram i 4,5 liter er mye! Vørteren var grønn etter kok, og det ligger et tykt lag i bunn av gjæringsballongen. Spent på hvordan dette blir.

60 g Pacific Gem. I et vanlig brygg på 22 liter ville dette tilsvare omtrent 300 g! 

Grønn vørter, med en solid dose humlegrøt i bunn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar