onsdag 13. juli 2011

Nytt bryggeri!

Jeg har kastet meg på Speidel braumeisterbølgen.Jeg bestilte 20l- varianten rett før sommerferien, og i går kom den. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte meg Speidel var at jeg trenger noe som kan frigjøre tid under brygging og dermed gjør det enkelere for meg å få brygget. I tillegg har jeg ikke vært helt
fornøyd med det gamle bryggeriet mitt, selv om det har fungert fint og gitt meg masse godt øl.

Speidel, med tilhørende vørterkjøler og varmekappe.

Speidelen (som den gjerne kalles, selv om Speidel vel er produsenten) er en stor kjele med elektisk varmeelement og pumpe, hvor man mesker i selve kjelen ved hjelp av et maltrør som plasseres i kjelen. Væske pumpes fra utsiden av dette røret og opp igjennom maltet. Vørteren renner over kanten på røret og ned i kjelen og pumpen igjennom på ny. Dette gjør stegmesking meget enkelt, og speidelen er enkel å programmere. I tillegg blir jo malten skyllet i denne prosessen, så når meskeprogrammet er ferdig, heiser man opp røret og skyller igjennom med litt ekstra vann for å få med alle godsakene i mesken. Vørteren blir klar og fin.

Enkelte hevder at å brygge på Speidel ikke er ekte hjemmebrygging, men det er salvsagt tøv. Ja, speidelen forenkler en del prosesser, spesielt mesking, men det er fortsatt du som brygger som bestemmer oppskrift, meskeskjema osv.

I dag testkjøres Speidelen med brygging av Saison.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar