lørdag 28. august 2010

Mer mjød

I dag har jeg vært på Sandvika Byfestival og kjøpt mer honning. Litt dårligere utvalg enn jeg kanskje hadde sett for meg, men jeg fikk i hvert fall 2 kg honning for 200,-. Dette er vanlig sommerhonning fra Honningsentralen. Jeg kjøpte også et halvkilo lynghonning. Jeg tilsatte all sommerhonningen i mjøden. Jeg måtte bruke litt varmt vann (passet på at det ikke ble for varmt, var oppe i 60 grader på det meste) for å få honnigen flytende, så jeg har nå ca 22 liter mjød til gjæring. Før jeg tilsatte honningen var mjøden kommet ned til 995, altså lettere enn vann! Den var ganske tørr i smaken, litt gjær i suspensjon, men ellers veldig god.


Når det nye tilskuddet av honning er gjæret ferdig skal jeg tilsette gjærstopp og isinglass (middel som får gjæren til å flokkulere og synke til bunns, deretter stikke over i glassballongen sammen med en halvkilo lynghonning. Hvis mjøden ender på FG 995 igjen, vil det si ca 13% abv. Heftig :-)

Det ser ut til at jeg får litt mjød til overs (et fat er jo 18-19 liter). Det betyr at jeg kan eksperimentere litt igjen, med på tilsette diverse ting, slik som krydder og bær og sånt. Det blir moro!

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar