lørdag 14. august 2010

ESB på fat / Tanker om øleksapet

Gjæringen på ESB'n gikk veldig fort, mye på grunn av varmen, tipper jeg. FG endte på 1013, akkurat som målet. På lørdag hadde jeg oppi 32 gram fuggles og 8 gram EKG til tørrhumling. Dette fikk stå i fem dager før jeg tappet over på fat, sammen med 72 gram sukker til karbonering. Det ferdig ølet smakte godt, men vil nok tjene på litt lagring og kullsyre. Mulig fugglesen var litt gammel også, slik at det ikke har avgitt så fullt så mye aroma som jeg hadde håpet. Burde sikkert ha gått for kun EKG som tørrhumle, men jeg er sikker på at dette blir bra likevel.

Nok en gang er fatene fulle, og det blir nok en stund til neste brygging, er jeg redd. I mellomtiden får jeg kose meg med tappekranene. De er akkurat så fantastiske som jeg så for meg:-) Eneste er at det kan skumme en del. For å holde karboneringsnivået må jeg la fatene stå med et visst trykk, men det trykket er som regel litt for høyt for tapping, og da skummer det en del. En annen grunn er at kranene er varmere enn ølet, siden de står på utsiden av øleskapet. Desto varmere en væske er, desto mindre CO2 kan løses opp i den. Ettersom ølet varmes opp på vei ut av øleskapet og kranene, slippes CO2 ut, og man får skum. Hvor stort bidrag til skumdannelse dette egentlig bidrar med, vet jeg ikke, men det er nok en faktor.
Løsningen er å lette på trykket i tankene før tapping, og sette på et lavt trykk (0,4-0,5 bar) for tapping, og så sette på karboneringstrykk når kvelden er over. Ølet klarer seg sikkert fint med lavt tappetrykk over en helg, f.eks. for så å stå resten av ukene med karboneringstrykk. Det er i hvert fall planen min inntil videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar