mandag 7. juni 2010

Kløna!

Bryggingen av IPA'n gikk smertefritt, og 22 liter står i kjøleskapet og gjærer. Men da jeg skulle måle OG, klarte jeg å miste målesylinderen med øschlevekten i på kjøkkengulvet. Steinfliser og tynt glass er ingen god kombinasjon når de treffer hverandre. Følgelig fikk jeg ikke målt OG. Heldigvis tok jeg en måling etter endt skylling. Jeg kokte bort ca 3 liter, og hadde en SG på 1066 før kok, så jeg har kommet regnet ut at jeg fikk OG på ca 1074. Målet var 1071, så det er bra. Dette er forøvrig tredje øschlevekt jeg har knust hittil!

Jeg var spent på gjæren fra amberen, men det klukker livlig i gjæringsdunken. Sommervarmen gjør at huset er litt for varmt til optimal gjæringstemperatur, så jeg har satt dunken i kjøleskapet ute i boden, og stryrer temperaturen med termostaten (UT200). Det er riktignok ikke helt uproblematisk, for boden er uisolert, og det er store temperaturforskjeller på dag og natt. Jeg må bytte på å styre kjøleskapet og kupévarmeren. Tanken var å prøve å la gjæringen startet på rundt 19 grader, og så ta den inn etter noen dager. Inne vil den sansynligvis øke til 21-22 grader. Dessverre har jeg ikke klart å holde temperaturen stabil i kjøleskapet, og det kan stresse gjæren og i værste fall gi usmak (svovel). Jeg kommer antageligvis til å flytte ølet inn, så får det i det minste jevn temperatur.

Nå må jeg bare vente på ny sekk med malt, før jeg får brygget mer. En porter og en old ale er på planen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar