lørdag 5. juni 2010

Flere fat!

I går kom de nye fatene i hus. De var støvete og uvaskete, men det var trykk på alle fatene, og det er det viktigste. Noen bulker og skadet gummi er det også, men det spiller ingen rolle. Nå skal jeg være dekket for en stund fremover. Jeg vasket et fat i går og byttet alle o-ringene, slik at jeg kunne tappe over steameren. Ny måling viste at den har kommet seg ned til 1013. Prøven smakte frisk og god, med et lite hint av sitrus fra cascaden. Dette kan bli et meget godt øl i sommervarmen! Veldig usikker på hvor lang lagringstid denne trenger. Det er jo undergjær som er benyttet, men (nesten) ved overgjærtemperaturer. Det er også greit med humlearoma i den, som vil forsvinne med for lang lagring. Det blir vel bare å smake seg frem etter hvert. Må prøve å gi den 3-4 uker minimum før prøvesmakingen, men det er nok noe optimistisk fra min side. Fatet med Imperial stouten som jeg også bare prøvesmake på, er halvtomt allerede! Nå står det heldigvis ute i boden,og der skal de få stå til høsten.

Nye fat betyr mer brygging, og neste brygg blir en IPA, for jeg begynner å gå tom!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar