onsdag 12. april 2017

#150 Overtrykk

Jeg fikk ikke være med resten av familien å åpne sommerhytten til svigermor, så da startet jeg påskeferien med å brygge ølet jeg egentlig skulle bygget sist. Stakkars meg der, altså. Ølet er altså en califirnia common, med Anchor Brewing Steam Beer som egentlig eneste rettesnor for denne ølstilen. En del andre bryggerier brygger tilsvarende øl, men Steam Beer er en beskyttet tittel som kun Anchor Brewing kan bruke, derfor kalles stilen california common. Typisk brukes damprelaterte navn av andre bryggerier for å tydeliggjøre hvilken ølstil det er snakk om. Jeg falt for Overtrykk (som privatperson kan jeg kalle ølet mitt for akkurat hva jeg vil, så klart).

Garm Overtrykk, california common
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
4,2 kg maris otter
0,3 kg pale crystal
0,2 kg krystallmalt
0,08 kg pale chocolate

Humle:
40 g northern brew 10,4 % i 60 min
40 g northern brew 10,4 % i 15 min
30 g northern brew 10,4 % ved kokeslutt

Gjær:
White labs wlp 810 San Francisco Lager, to pakker i 2,5 liter starter

Koketid: 75 min
OG(e): 1.050
FG(e): 1.012
IBU: 39
EBC: 25

Innmesk: 62°C. 62°C i 30 min og 72°C i 30 min. Utmesk 78°C i 10 min. Skylt mesken med seks liter vann.

Spesialmaltene; pale crystal, krystallmalt og pale chocolate

Enkelt og klassisk humleskjema.

Kalibrering av Brewometer etter skifte av batteri

Notater:

Etter brygging: Endte opp med 21 liter i gæringskaret, OG 1.050. Starter gjæringen på 15°C. Brewometeren er selvsagt oppi ølet, lenke til logg er her: 

4.5.17: Tappet på fat. FG 1.014, 4,7 % abv. Ølet ble kjølt rolig ned til 4°C etter endt gjæring, og holdt der i omtrent en uke. Ristet inn CO2 og satt rett i øleskapet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar