tirsdag 30. oktober 2012

#79 Havrestout

Fortsatt ledige fat, så da må man bare brygge. På fredag ble det brygging av havrestout.

Garm havrestout
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
3,3 kg maris otter
0,7 kg munchnermalt
0,7 kg havreflak (ristet i ovn i 20 min ved 175 grader)
0,3 kg roasted barley
0,2 kg sjokolademalt
0,3 kg red crystal

Humle:
33 g columbus 12,9 % i 60 min
15 g fuggles  5% i 2 min

Gjær:
WLP 039 Nottingham Ale, slurry fra bitter

OG(e): 1054
OG(m): 1056
FG(e): 1015
IBU: 46
EBC: 86

Prøvde et litt anderledes meskeprogram denne gangen. Først en time på 66 grader, deretter 20 min på 72 min før utmesk på 76 grader. Antageligvis er det ikke mye å hente på steg nummer to, da burde nok første steg vært kortere, kanskje bare 30 min. Hvis det funker, får jeg den fylden jeg ønsker. Krystallmalten bidrar også. Jeg har begynt å skylle med seks liter vann i stedet for fire, og dette har gitt bedre utbytte. Frykten er for mye tanniner ved for mye skylling, men hittil har jeg ikke merket noe (gjorde det på altbieren og bitteren også). Utbyttet ser ut til å stemme bra med kalkulajonene.

Vanlig kok i 75 min, og ingen whirpool. Startet gjæringen på 17 grader, økte til 19 etter to dager, og har nå tatt den inn i romtemperatur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar