torsdag 11. oktober 2012

#76 Amber ale på fat

I går ble amber alen min tappet over på fat. Det var ledig plass i øletskapet, så den står nå og kvangskarboneres (1 bar og ca 8 grader). FG endte på 1015, ganske nøyaktig det iBrewmaster estimerte (1016), litt lavere enn jeg siktet på. Det gir en abv på 5,9 %. Litt høyt synes jeg, men det skal vel gå bra.

Ølet smakte meget lovende, med et fint, markant preg fra amarillohumlen og sødme i fra krystallmalten. Ølet har også en fin fylde som ikke er for tynn og ikke for tykk. Dette kan bli veldig bra tror jeg. Fargen er også superb.

Jeg er spent på å se hvor klart dette ølet blir. Øl med mye humle blir ofte tåkete på grunn av all humleoljen. Jeg hørte nylig på en episode av The Sunday Session The Brewing Network (anbefales for alle ølinteresserte med god/dårlig humor) hvor en brygger hadde en teori om at proteiner i fra malt klumper seg med det som skaper humletåke, og dermed feller ut lettere. De mente også at dette ville ha en positiv effekt på smaken. Det er grunnen til at jeg brukte 400 g hvetemalt, nemlig for å teste denne teorien. Burde selvsagt brygge en uten hvetemalt for å se forskjellen. Uansett er dette en interessant teori, og hvis det funker kan det være en god ting å bruke når man brygger IPA og DIPA og sånt. Skal holde dere oppdatert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar