søndag 30. oktober 2011

Rapport fra bryggedagen

Bryggingen gikk veldig bra, litt redusert utbytte, men stort sett fornøyd. Eneste skår i gleden er at jeg klarte å miste en kork fra et WhiteLabsrør oppi gjæringsbøtta. Heldigvis hadde jeg nettopp sprayet den med starsan, så jeg krysser fingre for at det går bra.

OG endte på ca 1048-49, og ca 21 liter. Under 70 % utbytte, noe som ikke er bra, men lite å gjøre med nå. Muligens kunne hveten ha blitt kvernet finere for seg selv.

Nå står gjæringsdunken på 18 grader ute i boden. Regner med å la den stå slik i 4-5 dager, og så ta den inn til vanlig romtemperatur (20-22 grader). Da vil produksjonen av banansmak reduseres, og nellik økes. Banan er alltid feil!

2 kommentarer:

  1. Hvete er alltid litt tricky. Har noen hvetebrygg bak meg, og ligger 5-10 % under enn vanlig fram til jeg justerte kvernegraden så det kan være en god evaluering.

    Her ble det en Norwegian Style IPA med einer og einebær med god effektivitet, men litt mindre øl enn beregnet.

    Gøy å følge andre bryggere og deres ferd "sammens" med min egen!

    SvarSlett
  2. Helt enig:-)

    Smakte forøvrig på mitt einerøl i går og...vel, jeg skjønner hva folk mener når de sier røykøl er flytende bacon!

    SvarSlett