mandag 10. oktober 2011

Rapport fra bryggedagen

Bryggingen i går gikk veldig bra. Jeg fikk et meskeutbytte på ca 79 %, og total effektivitet på ca 73 %. Det er ingen skala på de nye gjæringsbøttene, så det er ikke lett å vite hvor mye jeg har i dem. Tror jeg skal gå løs på dem med kjente mengder vann og en sprittusj etter hvert. OG endte på 1056, to under målet, og ca 22 liter (i følge forrige eier).  Lang mesketid ga tydeligvis resultat i går. Jeg justerte mølla også, slik at maltet ble litt grovere malt.

Det eneste jeg har å utsette på Speidelen er kranen. Den er latterlig liten, og det tar laaaaang tid å tømme vørteren oppi gjæringsbøtta. Jeg tror jeg skal bytte den ut med en bedre kran. Litt kjedelig å måtte gjøre det på en slik maskin man har brukt masse penger på. Men, det er også det eneste hittil. Folk (på norbryggforumet) har klagd en del på pumpen, min har fungert helt fint på syv brygg nå. Før neste brygging bør jeg nok åpne og se at den faktisk er ren og fin innvendig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar