mandag 7. februar 2011

Englandstur

Madammen og jeg hadde en langhelg i forrige uke i England. Vi tok turen til Bath for å besøke en venninne av madammen. Det ble selvsagt en del pubbesøk med tilhørende mat og ale. Det ble ikke noen anledning for skikkelig ølnerderunde, men jeg og typen til venninnen tok en liten pubrunde. Alle pubene vi var innom serverte ales med beer engine (håndpumpe), litt usikker på om alle var cask/real ale, men jeg tror det.

Av steder som kan være verdt å ta turen innom kan jeg nevne Ye Old Farmhouse, som ligger ved siden av Abby Ales Brewery. De hadde tre Abbey Ales når jeg var der, pluss tre til. Smakte på den som bartenderen refererte til som medium, en kobberbrun bitter. Det var favoritten min på denne turen. Mild og god. Skulle gjerne ha smakt fler, men de var stengt da vi gikk hjem, dessverre. Pig and Fiddle og Star Inn hadde også et godt utvalg av ales og sider. Likte meg bedre på førstnevnte, på tross av at det var fullstappet da vi var der.

Kjøpte en flaske med Hegde Monkey (mest på grunn av navnet). Denne var veldig god, og anbefales å prøve (de hadde den på cask på Star Inn).

Skulle gjerne hatt mer tid og anledning til å prøve både flere puber og ales, men alt i alt en meget bra tur. Det er noe eget ved å spise engelsk pubmat med en pint til, mitt på lyse dagen:-) Drømmer om en guttetur (eller i hvert fall barnefri tur) til Storbritannia og reise rundt i landet og besøke puber, bryggerier og destillerier. Inntil videre får jeg spare meg opp til en beer engine og cask.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar