onsdag 23. februar 2011

Brygg #37: ASIBA

På mandag ble det brygging av ASIBA. Denne var i utgangspunktet tiltenkt som øl til Publikumsfavorittkonkurransen ved årets NM i hjemmebrygging, men nå viser det seg at en treningssamlig i Sverige faller på samme helgen. Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre...

Siden dette er en relativt ny øltype, og jeg kun har smakt Rickards forsøk, har jeg tatt utgangspunkt i hvordan jeg tror et slikt øl bør brygges. Min tanke var at for å tone ned de ristede smakene fra brent malt, må man bruke en del krystallmalt. Dette gir også fargebidrag, slik at man kan bruke mindre brent malt. For at ølet ikke skal bli for søtt, mesket jeg på lav temperatur, og jeg bruker S-05-gjær som normalt gjærer godt ut. Det er noe av det morsomte ved ølbrygging synes jeg. Pludre og jobbe med en oppskrift for å komme frem til det man tror kan bli bra, og så brygge og smake etterpå. Selvsagt, under brygging gjøres det en del endringer i oppskriften, men det er også moro! Blant annet hadde jeg ikke nok maris otter, så jeg måtte spe på med hvetemalt. Og carafamalten som jeg hadde kjøpt, viste seg å ikke være carafa special (den polerte varianten) som man pleier å bruke til ASIBA. Håper det ikke ødelegger ølet. Etter brygging luktet det herlig av en blanding av lakris og deilig amerikansk humle, så jeg er optimist.

Jeg fikk kun ut ca 18 liter vørter i gjæringskaret på grunn av all humlen. Jaja, værre ting har skjedd. OG ble 1066, akkurat som i oppskrifften. Kryss i taket! Jeg brukte to poser tørrgjær (tror de nærmet seg et år gamle) som ble rehydrert i sterilt vann. Det tok ganske lang tid før gjæringen startet, og den har ikke tatt helt av. Håper det går bra oppi der likevel!

Garm Black Hops (ASIBA)
22 liter, 75% utbytte

Malt:
4,2 kg maris otter
1,2 kg hvetemalt
0,3 kg carafa 1
0,2 kg krystallmalt
0,2 kg mørk krystallmalt

Humle:
50 gr columbus 14,2% FWH
30 gr cascade 5,5% i 30 min
30 gr cascade 5,5% i 15 min
50 gr cascade ved kokeslutt
40 gr columbus ved kokeslutt


Gjær:
S-05 tørrgjær, to pakker
 
OG(e): 1066
OG(m): 1066
FG(e): 1016 (helst ned mot 1012)
EBC: 52
IBU: 70 (beregnet med 30 min koketid for FWH-humlen)
 
Mesket ved 65 grader i en time, kontinuerlig skylling. Tilsatte 6 gr CaCO3 og 3 gr natron i mesken, samt 8 gr CaSO4 i skyllevannet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar