søndag 16. mai 2010

Rapport fra dobbeltbryggedagen.

Etter åtte timer var bryggedagen på fredag over. Det hele gikk faktisk veldig bra. Etter at vørteren til steameren var overført til gjæringsdunk var det bare å starte skyllingen av amberen.

Nok en gang fikk jeg godt utbytte etter mesking, på ca 81 og 88%. Dessverre var det litt dårlig kok på steameren, kun 2 liter kokte bort, slik at OG endte på ca 1049 istedet for 1052. Ingen krise det, men avdamping bør ligge over 8% i timen, og jeg hadde kun 7,5%. Jeg må se på hvordan jeg forbedre dette fremover. Kanskje må jeg gå over til gass?

Amberen fikk et fantastisk utbytte på 88%, og jeg endte derfor opp med 21 liter med OG 1070! I etterpåklokskap burde jeg ha skylt litt lenger, for å få mer væske (med lavt sukkerinnhold). Da hadde jeg kanskje endt opp med 23 liter, og en OG som er nærmere det jeg ville ha. Veldig usikker på hvordan gjæren takler dette. Jeg er også usikker på om jeg skal vanne ut ølet litt, eller om jeg skal la det være. Tipper jeg lar det være...

Legger til noen bilder fra bryggedagen.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar