lørdag 8. mai 2010

Humle og gjær

De siste dagene med sommerlige temperatuerer har gjort underverker for humlen min. I fjor plantet jeg tre forskjellige humler, hallenger, fuggles og early bird. Fugglesen viste ingen tegn til liv i fjor, og ble kastet etter at utvidelsene av verandaen gjorde at den uansett måtte flyttes. Early birden voske greit, men på grunn et arbeidsuhell under riving av den gamle verandaen ble det revet opp og kappet i to, rett over bakkenivå. Den ble flyttet til et mer solrikt sted, og det virket til å være liv i den. I år har den ikke vist noe tegn enda, dessverre, og jeg frykter det værste. Den som klarte seg best i fjor var challengeren. Den ble ganske stor, kanskje 3-4 meter, og har utviklet et bra rotsystem i den store blomsterkassen på terrassen. I fjor kom det kun et skudd opp av bakken (som du kan se i bildet), men i år teller jeg fjorten! Dette lover kjempebra. Bare de siste dagene har de vokst opptil flere centimeter. Jeg fikk ikke høstet noen humlekongler i fjor, da den var for sent ute med å blomstre, men i år er det lov å håpe på nok til ett brygg i hvertfall. Det blir interessant å prøve ut fersk humle kontra tørket. Nå må jeg bare være flink og passe god på den siste humleplanten min.

I dag har jeg laget to gjærstartere, en wyeast 2112 california lager til en california common, og en whitelabs WLP001 california ale. Jeg har ikke bestemt meg helt for hva jeg brygge av den enda, men mest sannsynlig blir det en lett pale ale. Gjærkaken fra denne kan jeg benytte på en ny IPA hvis det skulle passe seg.

Endelig er det varmt nok til å grille, og hva passer bedre enn grillmat og IPA? Skål!

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar