lørdag 2. mai 2009

IPA

Det ble brygging av IPA allerede i dag. Nok en gang gikk mesken i stå, men etter en god del arbeid og hjelp fra min samboer klarte jeg å få ut 22 liter vørter før koking. Utbytte ble ganske redusert, også på grunn av all humlen, men det er egentlig ikke så nøye. Jeg må passe på og ikke knuse maltet så mye heretter.

IPA (20 liter)

Malt:
5 kg palemalt
0,15 kg krystallmalt
0,15 kg karamellmalt
0,1 kg hvetemalt

Humle:
35 gram Target 13,6 % i 60 min
60 gram EKG 4,8% i 15 min
70 gram EKG 4,8% i 0 min

Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III

Mesket i 60 min ved 67 grader, kontinuerlig skylling.

For første gang har jeg nå to gjæringsdunker med øl stående, noe som er veldig spennende. Så er det bare å krysse fingre for at dette har gått bra!

Øyvind

2 kommentarer:

  1. Ikke akkurat en IPA dette :-)
    4.2 % er mer som en godt humlet lettøl.

    SvarSlett
  2. Jeg vet, jeg fikk problem med skyllingen, så det ble gjort noen grep som reduserte utbyttet betraktelig. Jeg burde ha redusert humlemengdene og kalt det en bitter, men den tanken slo meg ikke da jeg holdt på. Håper det blir godt likevel. Kan jo være godt i sommervarmen.

    SvarSlett