lørdag 2. mai 2009

Kölsch

Fredag 1. mai ble det brygget Kölsch, delvis på mitt nye bryggeri. Jeg benyttet meg av en varmtvannstank som meskekar, isolert med lyddempermatter fra biltema. Dette fungerte veldig greit, og temperaturen holdt seg relativt bra. Jeg fikk av en eller annen grunn tett mesk etter å ha fått ut ca 16 liter, men jeg klarte å få ut 5 liter til etter litt pludring. Jeg har kjøpt meg grilltenner fra plantasjen på 475W, og dette hjalp betraktelig. Jeg klarte faktisk å få 21 liter til å fosskoke, og etter en time var 4 liter kokt vekk! Dessverre var kameratet tomt for strøm, så ingen bilder denne gangen, men jeg håper å brygge en IPA til grillsesongen om ikke så lenge, og da skal forhåpentligvis bryggeriet være mer eller mindre komplett også. 

Kölsch (20 liter)

Malt:
4,1 kg pilsmalt
0,2 kg munchnermalt

Humle:
63 gram Saaz 3,2% i 60 min

Gjær:
Wyeast 2565 Kölsch (1 liter starter)

OG(e): 1045 OG(målt): 1046
FG(e): 1011
25 IBU
EBC 7

Mesket i en time ved 65 grader, kontinuerlig skylling i ca 45 min. Skal helst gjære ved 15-16 grader, men vårsolen har gjort det vanskelig å finne et kaldt sted. Jeg gjør mitt ytterste for å holde temperaturen under 20 grader.

Øyvind

PS: Så, hva skjedde med stouten, sier du?  Vel, etter ca fem dager viste oeschlevekten SG=1018, men ølet luktet og smakte fryktelig vondt, som råtne egg. Jeg var derfor overbevist om at ølet hadde blitt infisert, og det ble derfor helt i dass. I ettertid har jeg fått vite at ved voldsom gjæring kan svovelgass dannes (råtne egg) og at det ikke nødvendigvis ikke betyr at ølet er infisert. Neste gang skal jeg i det minste la ølet gjøre seg ferdig, før jeg bestemmer meg for å kaste det. Men jeg overbeviser meg selv om at dette ølet dessverre ikke hadde blitt bra, og at jeg derfor gjorde riktig. Så lærer man noe nytt hver gang man brygger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar